Idea Coliving w sieci Belong
Raport | 14 września 2021 | INA

Idea Coliving w sieci Belong

Według danych z sierpnia 2020 populacja ludzi na świecie wyniosła 7.8 mld, do roku 2023 liczba ta ma wzrosnąć o 0,2 mld. Wraz ze wzrostem społeczeństwa wzrasta zapotrzebowanie na nieruchomości przeznaczone co celów mieszkalnych. Na rynku nieruchomości w Polsce prognozowane są rosnące wyzwania związane z zakupem nieruchomości – niska dostępność mieszkań w interesującej lokalizacji, zaostrzone procedury kredytowe. Zmieniają się również potrzeby pokolenia generacji Y oraz Z, które doceniają wartości jakie niesie ze sobą współdzielenie. Młodsze pokolenia nie przywiązują się jednego miejsca na stałe, a dzięki rozwojowi technologii co raz więcej osób decyduje się na częste zmiany miejsca pracy oraz zamieszkania zgodnymi z ich oczekiwaniami i wartościami. Odpowiedzią na aktualne potrzeby generacji Y oraz Z jest Coliving. Sposoby wdrożenia idei Coliving różnią się w zależności od lokalizacji i kultury danego kraju. Ta rosnąca w skalę idea staje się trendem o zasięgu globalnym i jest odpowiedzią na potrzeby młodszych generacji.

Coliving – co to takiego?

Termin coliving jest stosunkowo nowy, pierwsze wzmianki o nim pojawiły się w latach 2011 i 2012. Koncept jest opisywany jako nowa typologia planowania mieszkań, która zyskuje popularność; forma wynajmu w pełni wyposażonych mieszkań wraz z dostępem do rozległych przestrzeni współdzielonych, których funkcja ma na celu stworzenie społeczności wśród mieszkańców.

Colivingiem można nazwać pewną liczbę mniejszych powierzchniowo mieszkań z większymi współdzielonymi częściami zlokalizowanymi w jednym budynku. Wszystkie przestrzenie prywatne czy wspólne są odpowiednio zaaranżowane i umeblowane aby w pełni realizowały swoją funkcję – wypoczynku czy wspólnego spędzania czasu. Ponadto w strukturze coliving powinny pojawić się usługi dodatkowe np. sprzątanie pobytowe, pomoc techniczna czy recepcja.

W strukturze budynku zgodnie z konceptem wyróżnić można trzy funkcjonalne części:
– Części podstawowe – współdzielone powierzchnie, w których mieszkańcy integrują się i wspólnie spędzają czas wolny,

– Części drugorzędne – współdzielone części spełniające charakter funkcyjny: korytarze, klatki schodowe, pralnia, rowerownia etc.,

– Część trzeciorzędna – prywatne przestrzenie, w których mieszkańcy spełniające potrzeby bezpieczeństwa i prywatności.

Coliving opiera się na wartościach jakie niesie ze sobą nawiązywanie relacji między ludźmi, dlatego też liczba oraz powierzchnia części prywatnych jest pomniejszona na korzyść części wspólnych. Zależnie od kraju, części wspólne występują w różnym charakterze i mogą to być kuchnie, wspólne części wypoczynkowe, biblioteki, przestrzenie do pracy czy przestrzenie użyteczne takie jak pralnia oraz przestrzenie magazynowe. Wspólne przestrzenie mają celu utworzenie więcej możliwości dla spontanicznych spotkań. Według nas Coliving to odpowiedź na naturalną potrzebę człowieka do życia w grupie z poszanowaniem indywidualności i prywatności jednostki.

Jakość dla młodych

Architektura budynku oraz aranżacja wnętrz ma znaczenie. Jednym z czynników zapewniających powodzenie w interakcjach społecznych jest wyposażenie dobrej jakości, dostępne i zróżnicowane pod względem aranżacji części wspólne oraz wydzielone przestrzenie prywatne. Najbardziej powszechnym projektem budynku przeznaczonego pod coliving jest układ gdzie drugorzędowe części wspólne są usytuowane w pobliżu klatek schodowych oraz wind, aby maksymalnie zwiększyć ich dostępność z każdego miejsca w budynku. Części podstawowe są najczęściej zlokalizowane ma parterze, natomiast części wspólne powinny być zlokalizowane na wyższych kondygnacjach aby zwiększyć równowagę pomiędzy życiem prywatnym i społecznym.
Aranżacja przestrzeni powinna być zgodna z grupą mieszkańców, która docelowo będzie mieszkać w inwestycji.

Budowanie społeczności zgodnie z konceptem Coliving

Społeczność jest definiowana jako samoorganizująca się grupa ludzi z podobnymi celami i wartościami, podzielająca te same idee, dzieląca się informacjami oraz doświadczeniem.
Życie w społeczności coliving jest alternatywą do standardowego wynajmu mieszkania.

Kluczowym aspektem decydującym o wyborze miejsca zamieszkania w przestrzeni colivingu jest potrzeba przynależności, czyli potrzeba przebywania z ludźmi i nawiązywania z nimi relacji. W celu spełnienia powyższej potrzeby należy pamiętać o odpowiednim doborze nowych lokatorów do dynamiki grupy już istniejącej.
W celu określenia grupy docelowej należy skrupulatnie przeanalizować lokalizację inwestycji, określić „mieszkańca docelowego”, kim będą mieszkańcy: studenci, „digital nomads”, grupy artystyczne czy będą to młodzi ludzie poszukujący chwilowo swojego miejsca w nowym mieście etc. Aby zrealizować cel związany z budowaniem zgranej społeczności, „tradycyjne” ogłoszenia związane z wynajmem mogą się nie sprawdzić. Warto postawić na inne kanały dotarcia do naszego „mieszkańca docelowego”, dzięki którym dotrzemy do osób odpowiadających profilowi mieszkańca colivingu.

Prostota najmu w systemie Coliving

Inwestycje Colivingowe w szczególności przeznaczone są dla pokolenia generacji Z oraz Y, ceniących niezależność i elastyczność. W przypadku colivingu nie sprawdzą się skomplikowane umowy najmu gwarantujące stabilność wynajmującemu. W tym przypadku konieczne jest przygotowanie elastycznych warunków najmu i jego dowolna długość bez długoterminowych zobowiązań, jasno określony czynsz bez dodatkowych kosztów np. za korzystanie z siłowni czy innych udogodnień. Najemca wprowadza się do w pełni wyposażonego i gotowego mieszkania z nieograniczonym dostępem do internetu.

Coliving – Odpowiedź na potrzeby Milleniallsów oraz pokolenia Z

Według Bennet & Prince społeczeństwo tworzy pięć grup społecznych, każda z grup wyróżnia się odmiennymi ideami, oczekiwaniami związanymi z wykonywaną pracą jak i również z życiem społecznym. Dwie z grup najsilniej zainteresowane są ideą Coliving, jest to pokolenie Y (pokolenie Millenialsów) oraz Z.

Millenialsi to pokolenie urodzone między 1984 a 1996 rokiem. Pokolenie urodzone podczas najbardziej dynamicznego rozwoju technologicznego. Pokolenie wyróżnia się dużą znajomością cyfrową, sprawnie z mediów i technologii cyfrowych.

Millenialsi w ciągu najbliższej dekady będą stanowić 75% globalnej siły roboczej, zmieniają pracę średnio co 2-3 lata, doceniają możliwość pracy zdalnej oraz samodzielną organizację czasu pracy. Pokolenie chętnie wykorzystuje nowoczesne technologie w każdej dziedzinie życia, są „obywatelami świata” i żyją w „globalnej wiosce”, mają przyjaciół w każdym miejscu na świecie, można pokusić się o stwierdzenie, że idea coliving jest niezwykle rozwinięta w świecie internetowym wśród pokolenia Y. Przypisują duże znaczenie do jakości życia i doświadczeniu niż do posiadania, są otwarci i pewni siebie. Milennialsi to osoby wykształcone, które stale pragną zdobywać nowe doświadczenie i rozwijać swoje umiejętności. Coliving jest odpowiedzią na spełnianie potrzeb generacji Y poprzez umożliwienie zdobywania nowych znajomości, doświadczeń, budowania relacji oraz wspólnego rozwoju.

Pokolenie Z jest pokoleniem urodzonym po 1996 roku. Generacja ma wiele wspólnego z pokoleniem Y, są jednak jeszcze bardziej dynamiczni, otwarci, nie boją się zdecydowanie deklarować swoich oczekiwań i potrzeb. Pokolenie uznawane za generację globalną. Uzyskują informacje z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Efekt globalizacji nie jest im obcy, chętnie poznają nowe miejsca, zbierają nowe doświadczenia. Obserwują to co dzieje się wokół nich ale dzięki internetowi są na bieżąco z nowościami i trendami światowymi. Nie jest to bierna obserwacja a raczej motywator do rozwijania i kształtowania się w zakresie zawodowym i społecznym. Generacja Z wyróżnia się na tle innych silną potrzebą akceptacji i przynależenia do grup społecznych zachowując jednak swoją indywidualność.

Korporacje doceniają pokolenie Z ze względu na innowacyjność pomysłów, biegłość w obsłudze nowych technologii.

Przyszłość Colivingu

Coliving jest popularną i wciąż rozwijającą się koncepcją na świecie. Dominującym krajem z tym najbardziej rozwijającym się trendem są Stany Zjednoczone; w Polsce coliving jest obecnie w początkowej fazie rozwoju, co jest jednocześnie szansą dla inwestujących w nieruchomości. Badania przeprowadzone przez Cushman & Wakefield pokazują, że 75% studentów uczy się poza swoim miejscem zamieszkania. Polska charakteryzuje się bogatą i dobrą ofertą uczelni państwowych i prywatnych oraz niskimi kosztami edukacji co wpływa na wzrost zainteresowania ofertą wśród studentów zagranicznych. W porównaniu do poprzedniego roku 2019 liczba studentów zagranicznych wzrosła o 8% i ich liczba przekracza 78 tys.
Rosnący trend ekonomii współdzielenia bezpośrednio wpływa na zmiany zachodzące w organizacjach korporacyjnych. Popularne przestrzenie biurowe i co workingowe są swoistym akceleratorem zmian w projektowaniu przestrzeni mieszkalnych. Korporacje co raz częściej sięgają po tego typu rozwiązania w szczególności dla nowozatrudnionych pracowników.
Coliving jest odpowiedzią na potrzeby młodszego pokolenia, który w najbliższym czasie będzie dominował na rynku i poszukiwał przestrzeni mieszkalnej, która pozwoli mu spełnić jego oczekiwania.

Belong – sieć obiektów na wynajem zgodnych z konceptem coliving

Łączymy wyjątkowe miejsca w jeden spójny wizerunek idei coliving. Belong to sieć obiektów, przeznaczonych na dłuższy najem; w każdym z obiektów oprócz usług podstawowych takich jak pralnia znajduje się szereg udogodnień dla mieszkańców: siłownie, przestrzenie coworkingowe, strefy wypoczynku, sale konferencyjne, sale kinowe etc. Ponadto aby zapewnić maksymalny komfort mieszkańcom oferujemy usługi działu technicznego, a recepcja wspiera rozwój społeczności poprzez pełnienie funkcji community managera. Wierzymy, że coliving to wspólne kształtowanie środowiska mieszkaniowego, sprzyjającego tworzeniu więzi społecznych. Wspieramy deweloperów w tworzeniu inwestycji zgodnych z koncepcją. Pomagamy stworzyć i wykreować strefy w której mieszkańcy spędzają większość swojego czasu tworząc więzi społeczne i identyfikując się z innymi. Bazując na naszym wieloletnim doświadczeniu zarządzamy inwestycją generując stabilny przychód właścicielom nieruchomości oraz zapewniając komfortowe, bezpieczne miejsce dla mieszkańców.

Bystra Studio

Obecnie realizujemy projekt Bystra Studio z deweloperem Grupa Invest, gdzie wdrażany jest koncept coliving. Bystra Studio to nowoczesny projekt, położony w Warszawskim Targówku, w pobliżu stacji metra Zacisze. W inwestycji będzie znajdowało się 430 mikroapartamentów. Parter budynku zostanie zaaranżowany na pasaż handlowo-usługowy z kawiarniami restauracjami, przestrzenią cooworkingową, fitness oraz pralnią. Inwestycja dzięki kompleksowym udogodnieniom zlokalizowanym na miejscu ma na celu zaspokojenie wszelkich potrzeb mieszkańców bez potrzeby przemieszczania się.

O sieci Belong

Oferujemy w pełni zaaranżowane przestrzenie w mieście Gdańsk, Warszawa, Wrocław które podkreślają doświadczenia w tętniącej życiem społeczności. Zapewniamy dom z dala od domu oraz możliwość doświadczania i wyruszania w miejskie przygody poprzez tworzenie globalnej społeczności.
BELONG to nie tylko obiekty mieszkalne ale także wyjątkowa społeczność do której możesz dołączyć by poznać niesamowitych ludzi z całego świata.